La Via Augusta (I)

• Durada: 2 h

Més informació al tríptic

BREU EXPLICACIÓ DE L’ITINERARI

La Via Augusta, anomenada així perquè es realitza sota el mandat de l’emperador romà August, aprofita part del traçat de l’antiga via Heràclea de Roma a Cadis.

Al Montsià, aquesta Via, després de creuar l’Ebre, es dividia en dos parts: el del litoral, que passaria per Amposta i la foia d’Ulldecona, i, un altre, per l’interior, que passava pel pla de la Galera, sent aquest objecte del nostre recorregut. Després, un cop superat el riu Sénia es tornaven a adjuntar.

Pel nord, l’itinerari enllaça amb el traçat del sender de la Via Augusta a la comarca del Baix Ebre; mentre que pel sud manté la continuïtat amb la ruta condicionada per la Generalitat Valenciana.

L’itinerari, com que està dissenyat en tots dos sentits, té els seus punts d’origen, d’una banda, en el barranc de Lledó (Santa Bàrbara), limitant amb la comarca del Baix Ebre i, d’altra banda, en el riu Sénia (Ulldecona), límit amb el País Valencià. Cal esmentar que, dintre de la comarca del Montsià, aquest itinerari es pot complementar amb altres dos: “itinerari pel barranc de la Galera” i “itinerari de les Oliveres Mil·lenàries”.

En els encreuaments trobarem senyalització vertical, que ens permet seguir l’itinerari sense dificultat. Tot el recorregut és pla, la dificultat és baixa, i la distància que recorrereu serà de 18 Km; i el temps estimat d’aproximadament és de dues hores.

Amb aquest recorregut passarem per quatre termes municipals: Santa Bàrbara, la Galera, Godall i Ulldecona i, a més, esdevé un important eix d’unió dels principals elements del patrimoni natural, paisatgístic i humà de l’interior de la comarca del Montsià. Barrancs i rius, serres i planes, lligalls vinculats a la transhumància, construccions en pedra en sec i oliveres mil·lenàries, poblacions rurals i edificis singulars, esdevenen els principals punts d’interès.

Us recomanem que porteu prismàtics, que no tingueu pressa i que gaudiu del paisatge, dels punts d’interès i de les poblacions que us envolten.

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

Barranc de Lledó – Ctra. de Sta. Bàrbara a Mas de Barberans

Comencem el nostre recorregut als peus del barranc de Lledó, terme municipal de Santa Bàrbara, i límit fronterer amb la comarca del Baix Ebre.

Des d’aquí agafem el camí rural anomenat camí vell de Tortosa a la Galera i endinsant-nos enmig de camps d’oliveres, garrofers i tarongers, arribarem a l’encreuament amb la carretera que va de Santa Bàrbara al Mas de Barberans. Podem sortir de l’itinerari i visitar Santa Bàrbara, que es troba a tocar, on podrem gaudir d’actius interessants com són els antics masos, la col·lecció d’Història Natural, la casa museu del pagès i una bona oferta gastronòmica.

Ctra. de Sta. Bàrbara a Mas de Barberans – la Galera 4.465 m

Seguint per l’itinerari, i després de creuar el barranc del Pelós i el camí del barranc de les Coves, arribarem a la rotonda d’accés a la població de la Galera i ens endinsarem pel nucli urbà, fins arribar al pont del barranc.

Aquí podem gaudir del pont antic del barranc de la Galera, el seu origen està lligat a aquest itinerari de la Via Augusta, ja que la seva construcció va suposar vèncer la llera del barranc i donar pas per l’esmentada via o camí Ral. Probablement aquest fou també l’antic traçat de la Via Hèrcula, d’època ibèrica. En el municipi podem destacar la Torre fortalesa, el centre d’interpretació de la Terrissa Galerenca, l’obrador terrisser, el barranc, la torre medieval i la cooperativa agrícola-molí d’oli.

Tot seguit ens trobem l’encreuament de carreteres que ens duen cap a la Sénia, Godall i la coneguda com la de la Miliana, objecte del nostre recorregut.

En aquest punt, podem enllaçar amb l’itinerari per les Oliveres Mil·lenàries.

També podem visitar el municipi de Godall, que es troba aproximadament a 2 Km. Hi destaquem, l’església parroquial de Sant Salvador, la plaça del pou Bo, el cementiri vell, la cooperativa d’oli, l’àrea de medi ambient, la font de Capdasens, els pous de la Figuera i del Carrascal, i el mas de Merades.

Godall és un dels accessos privilegiats a la serra de Godall, excel·lent mirador de la foia d’Ulldecona, de la serra del Montsià i del conjunt de la plana de la Galera.

La Galera – les Quatre Carreteres. 8.190 m

Seguint l’itinerari per la carretera de la Miliana, ens trobem a mà dreta l’indicador d’aquest petit nucli urbà, pertanyent al municipi d’Ulldecona, que està a tocar de la ruta. Més avant trobarem la cruïlla de les Quatre Carreteres.

Aquí és l’altre punt on podem enllaçar amb l’itinerari de les Oliveres Mil·lenàries.

Les Quatre Carreteres – Riu Sénia. 1.660 m

Des d’aquí agafarem recte per un camí rural, sense asfaltar, entre marges de pedra en sec. Continuarem després per un camí terrer, fins que trobarem les primeres cases de Sant Joan del Pas, petit nucli urbà pertanyent al municipi d’Ulldecona. Si visiteu el nucli d’Ulldecona us recomanem el castell, l’església de Sant Lluc, la casa de la Comanda, l’ermita de la Pietat i les pintures rupestres, declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO

Seguint els senyals, baixarem per una rampa fins al riu de la Sénia, on finalitzarem el nostre recorregut de la Via Augusta al seu pas pel Montsià.